ris-rijkschroeff-juristen
contact

Garantierechten onvoldoende bekend bij consumenten

Meer dan 25 procent van de consumenten heeft volgens de Consumentenbond weleens problemen gehad om aanspraak te maken op de garantie van een product. Dat komt omdat veel consumenten niet weten wat hun rechten precies zijn.

Er bestaan nog altijd misverstanden over het verschil tussen de fabrieksgarantie en de wettelijke garantierechten. Joyce Donat van de Consumentenbond zegt: ‘De fabrieksgarantie is feitelijk een cadeautje is van de fabrikant. Je hebt ook wettelijke garantierechten. Dat betekent dat je recht hebt op garantie, zolang je er gevoegelijk van uit mag gaan dat een product het doet.’

Ondanks dat mensen vaak recht hebben op garantie, krijgt de Consumentenbond veel klachten van mensen die onderzoekskosten of reparatiekosten moeten betalen. Consumenten worden ook vaak direct doorgestuurd naar de fabriek, terwijl de verkoper in eerste instantie verantwoordelijk is.

De Consumentenbond spreekt bedrijven aan die zich niet aan de regels houden. ‘Daar worden wel stapjes gemaakt. Het grootste probleem is dat de consumenten niet zijn rechten kent, dan van het kluitje naar het riet wordt gestuurd en niet weet hoe dan het recht moet worden gehaald’, aldus Joyce Donat. Ze vervolgt: ‘vijftien procent van de ondervraagde consumenten koopt liever een nieuw product dan dat ze achter hun garantie aan willen gaan.’