ris-rijkschroeff-juristen
contact

Facebook mogelijk gedwongen tot ander verdienmodel

Het Bundeskartellamt, de Duitse Autoriteit Consument & Markt, overweegt om Facebook te dwingen om zijn verdienmodel te veranderen. Dat zegt voorzitter Andreas Mundt woensdag in een gesprek met de Duitse zakenkrant Handelsblatt

Facebook ligt al enige tijd onder vuurvan de Duitse toezichthouder. Volgens Andreas Mundt, voorzitter van het Bundeskartellamt, heeft Facebook geen concurrentie op Google+ na. De toezichthouder doet dan ook onderzoek naar de wijze waarop het social mediabedrijf zijn machtspositie misbruikt in Duitsland.

Facebook registreert surfgedrag van mensen die niet op Facebook zitten. Deze gegevens worden verkocht aan derden. Internetgebruikers zijn zich daar niet van bewust. Omdat er geen concurrentie is, is het bijna onmogelijk om over te stappen naar een ander platform zegt Mundt.

Dat grote internetbedrijven innovatief en effectief zijn, moet niet leiden tot overtredingen van de regelgeving aldus Mundt. “De grote internetbedrijven moeten zich net als alle andere bedrijven aan de regels van een eerlijke markt houden”. Tegelijkertijd is dat ook het probleem. “Het lijkt alsof binnen de platformeconomie bedrijven elkaar niet beconcurreren, maar elkaar aflossen, waarbij de nieuwkomer het oude bedrijf in omgang steeds weer overtreft. Het is dus heel moeilijk om op de digitale markten echte concurrentie te krijgen. En komt er een veelbelovend start-up, dan wordt die overgenomen door Google of Facebook”.

Mundt blijft vaag over wat de toezichthouder kan doen tegen bedrijven zoals Google en Facebook. Hij zegt dat hij voldoende bevoegdheden en instrumenten heeft om op te treden. Als ze willen, dan kunnen ze bedrijven als Facebook dwingen om hun gedrag te veranderen. 'In de onderhandelingen met Facebook gaat het er hard aan toe. Dat komt omdat wij het bedrijf dwingen te veranderen. Facebook moet anders omgaan met de opslag en het gebruik van data, want dat staat haaks op de regels van de bescherming van data.'